نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 696 )
ســوره 5 : انعـــام ( مکّی ـ 165 آیه دارد ـ جزء هفتم ـ صفحه 128 )
( قسمــت چهــل و چهارم )
پـزشک مهــربان
( جزء هشتــم صفحه 148 آیه 151)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَ لاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَکُم
مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لاَتَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ وَلاَتَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی
حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِکُمْوَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ
تفسیر لفظی :
بگو بیایید تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده براى شما بخوانم ،
چیزى را با او شریک قرار مدهید و به پدر و مادر احسان کنید
و فرزندان خود را ازبیم تنگدستى مکشید ، ما شما و آنان را روزى مى رسانیم
و به کارهاى زشت چهعلنى آن و چه پوشیده [اش] نزدیک مشوید
و نفسى را که خدا حرام گردانیده جزبحق مکشید این هاست که [خدا] شما را
به [انجام دادن] آن سفارش کرده است باشد که بیندیشد
تفسیر ادبی و عرفانی :
خـــدای بـــزرگـــــــوار ،
وفــــــــــادار نیکــــــــوکار ،
خــــداونـــــــــد دادگــــــــــــــــر ،
گشـــاینـــــــــــــــــــده ی هـــــر در ،
آغـــاز کننــــــــــــده ی هـــــــــر ســـــر ،
در این آیت ؛
از لطف و مهـــــربانی که بر بنــــدگان است
و از بنــده نــــوازی و کارسازی که بر ایشان است ،
آنان را به توحیــــــد رهبــــری می نمـــاید ،
و به اخلاق پسنـــدیـــــده می خوانَد ،
و از فواحش و کبـــــائــــــــر بــــاز می دارد ،
و آن چه زَهــــــرِ دین ایشان است فرا می نماید
و از آن پرهیــــــــــز می فرماید ،
و همچون پزشک مهـــربان که بر سر بیمـــار شود
علت شناسد و دارو داند ؛ گوید :
این خـــور که تـــــو را سازنده است ،
و این مخــــــور که تو را کُشنــــده است ،
هرچه ســـازگار بُـــوَد بدان سفـــــــارش کند ،
و هرآن چه زیــــان دار بُــوَد از آن پرهیــــز فرماید .
خداونــــد با سعت رحمت خویش با بنـــده چنین کند،
تا از شـــــرک پرهیـــــــــز کند ،
که شـــــــرک زهـــــــرِ دین است ،
زهـــــری که تـــریــــــاق معـــــرفـــت آن را سودی نباشد !
مـا ندانیــــم که دل بستــه ی اوئیـــم همه
مست و سرگشته ی آن روی نکوئیم همه
فارغ از هر دو جهـــانیم و ندانیـــــم که ما
در پیِ غمـــزه ی او بادیـــه پوئیــــم همه
ساکنــان درِ میخـانـــه ی عشقیــم مدام
از ازل مست از آن طرفه سبوئیـــم همه
هرچه بوئیم ز گلزار گلستـــان وی است
عطــر یــار است که بوئیده و بوئیم همه
جـــز رخ یــــــار جمـــالی و جمیلـــی نَبُوَد
در غـم اوست که در گفت و مگوئیم همه
خود ندانیم که سرگشته و حیران همگی
پیِ آنیــــــــم که خود روی بروئیــــم همه
[ دیوان امام خمینی (ره) ص 179 ]
موضوع :